Medyada dönüşüm Sürükleyici gazetecilik

Muhabir Merve Dilmeç

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

Günümüzde teknolojinin hızla ilerlemesi; insanların iletişim alışkanlıklarını, bilgi
tüketimini ve dolayısıyla kültürel-toplumsal değerlerini dönüştürdü. İnsanlar artık
sadece okuyucu, dinleyici veya izleyici değil, aynı zamanda içerik üreticileri olarak da
nitelendirildi. Teknolojinin içerik tüketicilerine ulaşma ve onların dikkatini
çekmelerinde oynadığı merkezi rol gazetecilik pratiklerini de derinden etkiledi.
Giresun Üniversitesi’nden Doç. Dr. Barış Yetkin’in “Habercilikte Sınırları Aşmak: Sanal
Gerçeklikte Mesaja Dönüşen Zaman, Mekân, Birey” adlı çalışmasına göre, teknolojik
gelişmeler aracılığıyla ortaya çıkan ve yeni gazetecilik yaklaşımı olan sanal gerçeklik (VR)
üzerinden üretilen sürükleyici gazetecilik, örnek olay yöntemiyle ele alındı. Görsel iletişimin
geçerli olduğu gazetecilik pratikleri içinde daldırma tekniği ile haber hikâyesinin geçtiği
fiziksel mekân mesaj olarak kullanıldı. Gelişen teknolojiler, haber kaynaklarının
çeşitlenmesini ve içeriğin çeşitli formatlar ile okuyucuya ulaşmasını sağladı.
Doç. Dr. Barış Yetkin'in çalışmasında, medya kuruluşlarının sanal gerçeklik aracılığıyla
heyecan, rahatlama veya endişe gibi farklı duyguları tetikleyerek insanları, daldırma tekniği
ile haber hikayesine dahil ettiği tespit edildi. Daldırma tekniği, haberin anlatıldığı mekânı
okuyucuya ya da izleyiciye doğrudan ve yoğun bir şekilde hissettirmek amacıyla kullanıldı.
Bu teknik, izleyiciyi veya okuyucuyu haberin geçtiği ortamın içine çekerek, olayları
oradaymış gibi deneyimleme imkânı sağladı.
Daldırma tekniği; görsel unsurlar, betimlemeler ve interaktif medya araçları kullanılarak,
mekânsal ve duygusal biçimde gerçekleşerek, teknolojik gelişmeler aracılığıyla yeni
gazetecilik anlayışı olan sürükleyici gazeteciliği ortaya çıkardı. Medya kuruluşları sürükleyici
haberlerde mekân hissi yaratarak verilmek istenen mesajı, daha güçlü hale getirdi.

Örneğin, USA Today Gazetesi’nin sanal gerçeklik haberinde otel odasında ölü bulunan bir
kişinin cinayetinden otel çalışanı suçlandı ve bu olay 2022’de haber olarak tekrar gündeme
geldi. Sanal gerçeklik ile yapılan haberde kullanıcılar, strateji oyun mekaniği ile haberi
istedikleri yere yerleştirip cinayetin işlendiği otelin kuşbakışı projesinde odadan odaya
gezebildi ve cinayet mahalline yaklaştı. Bu durum, kullanıcılara, cinayet silahlarını, cesedin
yerini ve kaçış noktalarını inceleme imkânı sağladı. Haberdeki simülasyonlar, cinayetin
gizemini çözmek için kullanıldı. Sunulan kanıtlar ve ifadeler, yargılama sonucunu
değiştirebilecek yeni kanıtların bulunma olasılığını artırdı ve kullanıcıların dedektifler ya da
gazetecilerle empati kurmalarını sağladı.

Bilgi ve iletişim: [email protected]
Sanal gerçeklik gibi teknolojiler, kullanıcıları haber hikayesinin içine doğrudan dahil ederek
hem etkileşimi ve duygusal bağlantıyı güçlendirdi hem de mekânın iletişim aracı olarak
kullanılmasını sağladı.  Bu gelişmeler aracılığıyla medya kuruluşları izleyicilerle daha derin
ve etkili bir iletişim kurmaya başladı.
Dolayısıyla sürükleyici gazetecilikte kullanıcılar, nesneler gibi mekân ile diyaloga girerek,
onu kimlik kaynağı haline getirdi. Mekânın karakterine bürünen ve mesajın kendisine
dönüşen bireyler, bu ağın düğümü haline geldi. Yakın gelecekte blok zincir teknolojisiyle
Metaverse evreninde gazeteciliğin daha sürükleyici özelliklere sahip olacağı tespit edildi.
Muhabir Merve Dilmeç